نگاهی به خودرو سانگ یانگ تیوولی و نکات مثبت و منفی آن

به گزارش مجله سلو بلاگ، خودرو سانگ یانگ تیوولی را می توان در نگاه نخست یک کراس اور کوچک جثه لقب داد. خودرویی که این روزها نمونه های مشابه با آن هواداران فراوانی در بازار خودروی ایران دارند. با این حال سانگ یانگ تیوولی به مدد بهره مندی از ویژگی هایی که به آنها اشاره خواهیم کرد قادر است به خوبی میان رقبای سرسخت حاضر در بازار خودی نشان دهد.

نگاهی به خودرو سانگ یانگ تیوولی و نکات مثبت و منفی آن

خودرو سانگ یانگ تیوولی یکی از شناخته شده ترین محصولات شرکت کره ای سانگ یانگ در بازار جهانی به شمار می رود و حضور آن در دنیای خودرو تنها به بازارهایی نظیر ایران محدود نیست. با این حال سازندگان این خودرو یعنی اعضای شرکت سانگ یانگ کمتر از همتایانشان در دو شرکت کیا و هیوندای (و حتی شرکت دوو که اکنون تا حدی به تاریخ پیوسته است) در ایران شناخته می شوند. به این ترتیب عرضه محصولاتی نظیر مدل تیوولی (Tievoli) می تواند به افزایش شهرت و محبوبیت برند سانگ یانگ در کشورمان یاری فراوانی نماید.

به طور کل خودرو دوستان ایرانی خاطرات خوبی از خودروهای کره ای دارند و این امر کم و بیش در رابطه با نمونه های عرضه شده از خودروی موسو (دیگر نماینده شناخته شده سانگ یانگ در بازار خودروی ایران) نیز صدق می نماید. در واقع خودرو سانگ یانگ تیوولی درست در همین جهت در حال حرکت است و با توجه به قابلیت هایی که از وجود آن بهره می برد می رود تا به یکی دیگر از خودروهای کره ای قابل اعتماد و قابل اتکا در بازار خودروی ایران تبدیل گردد.

مشخصات فنی خودرو سانگ یانگ تیوولی

خودرو سانگ یانگ تیوولی علاوه بر مدل معمول بنزینی خود در مدل متفاوتی مبتنی بر موتور دیزل نیز فراوری شده که البته این مدل راهی به بازار ایران نیافته است. به طور کل در بازار ایران شاهد ارائه شدن دو تیپ مختلف از نمونه بنزینی این خودرو هستیم که در زمینه بهره مندی از مشخصات فنی هیچ تفاوتی با یکدیگر ندارند و عمده تفاوت هایشان تنها در برخورداری یا عدم برخورداری از تعدادی ویژگی یا آپشن جانبی خلاصه می گردد.

در عمل این خودروی کوچک جثه به یک موتور چهار سیلندر مبتنی بر آرایش خطی با ضریب تراکم یک به ده و نیم مجهز بوده که از گنجایشی معادل با 1600 سی سی برخوردار است. در کنار آن حداکثر توان این موتور رقم 128 اسب بخار با احتساب 6000 دور در دقیقه ارزیابی می گردد و حداکثر گشتاور آن نیز رقم 160 نیوتن متر با احتساب 4000 دور در دقیقه است.

با وجود بهره مندی از جثه ای نه چندان عظیم و وزنی در حدود 1.3 تن، سانگ یانگ تیوولی را نمی توان یک خودروی پرشتاب به حساب آورد و در عمل این خودرو در ردیف کراس اورهای میانه اندام و کوچک جثه ای که رهرو آهسته و پیوسته به شمار می فرایند قرار می گیرد. حداکثر سرعت قابل دستیابی این خودرو نیز رقم 170 کیلومتر در ساعت عنوان شده است و زمان رسیدن آن از حالت سکون به سرعت صد کیلومتر در ساعت چیزی در حدود 14 ثانیه ارزیابی می گردد. بر همین اساس شاید بتوان این خودروی در ظاهر اسپورت و جوان پسند را در باطن خودرویی باب طبع خانواده توصیف کرد.

البته سانگ یانگ تیوولی در بخش فنی خود از وجود قابلیت های مضاعفی بهره می برد که می تواند تا حدی جبران مافات نماید. به عنوان مثال می توان به سیستم انتقال نیروی 6 دنده تیپترونیک (که شرایط انتقال نیرو در آن به شکل دیفرانسیل جلو طراحی شده است) در کنار وجود سیستم یاریی شروع به حرکت در سربالایی (که به طور اختصار با نام HSA شناخته می گردد) اشاره نمود. افزون بر آن رانندگان سانگ یانگ تیوولی قادرند با استفاده از قابلیت تغییر شرایط الکترونیکی فرمان هیدرولیک این خودرو، آن را به صورت الکترونیکی روی سه حالت مختلف Sport ،Normal و Comfort تنظیم نمایند. فرمانی که بخش پایینی آن به لحاظ ظاهر اندکی شبیه به اتومبیل های مسابقه و به شکل مسطح و غیر دایره طراحی شده است.

لازم به ذکر است که سیستم تعلیق جلوی این خودرو به صورت دو جناغی همراه با یاری فنرهای پیچشی شکل گرفته و نوع سیستم تعلیق عقب نیز در حالت چند میله ای با یاری های پیچشی و میله تعادل طراحی شده است. اما به طور حتم یکی از مثبت ترین ویژگی های تیوولی استاندارد آلایندگی یورو 6 این خودرو است. امری که موجب می گردد رانندگان سانگ یانگ تیوولی به هنگام راندن این خودرو در شهرهای آلوده ای همچون تهران با عذاب وجدان کمتری دست و پنجه نرم نمایند. چرا که میزان میانگین مصرف بنزین ترکیبی در این خودرو رقمی در حدود 7.2 لیتر به ازای پیمودن هر صد کیلومتر مسافت عنوان شده است.

امکانات و قابلیت های خودرو سانگ یانگ تیوولی

سیستم ترمز خودرو سانگ یانگ تیوولی از وجود تکنیک ضد قفل ABS بهره می برد و وجود دو سیستم یاریی دیگر یعنی استفاده از سیستم ضد لغزش اتوماتیک حین شتاب دریافت ASR و سیستم کنترل مستقل فشار ترمز روی چرخ ها EBD نیز وجود آن را تکمیل می نماید. از میان سایر قابلیت های مبتنی بر تضمین ایمنی که در این خودرو وجود دارد می توان به مواردی نظیر سیستم کنترل پایداری ESP، سیستم ضد واژگونی ARP و دو سیستم یاریی مرتبط با چرخ ها یعنی سیستم ضد هرز گشتن چرخ ها TCS و همچنین فعال نماینده چراغ های خطر هنگام ترمزهای ناگهانی ESS اشاره نمود.

البته وجود امکانات ایمنی در سانگ یانگ تیوولی تنها به موارد یاد شده محدود نمی گردد و این خودرو از وجود شش کیسه هوا نیز برای تضمین ایمنی تمام سرنشینان بهره می برد. علاوه بر آن پنج کمربند ایمنی مجهز به سیستم پیش کشنده و اتصال سه نقطه ای نیز برای سرنشینان این خودرو طراحی شده است که در تلفیق با قابلیت ایزوفیکس نکات ایمنی موجود در این خودرو را تکمیل می نماید.

افزون بر موارد فوق می توان از سیستم هشدار دهنده موانع عقب نیز به عنوان یکی دیگر از امکانات ایمنی موجود در سانگ یانگ تیوولی نام برد. البته در صورت تمایل خریداران، نمایندگی فروش این خودرو در ایران (بنابر ادعای خود این نمایندگی) می تواند سیستم یاریی پارک توسط سنسور جلو را نیز به عنوان یک آپشن اضافه روی خودروی تیوولی نصب کند.

با این حال پر شمار نبودن سیستم های ناوبری اتوماتیک در این خودرو موجب شده تا تیوولی در آزمایش های موشکافانه معتبری که توسط سازمان های ایمنی اروپایی انجام شده است نتواند در زمینه حفظ ایمنی افراد پیاده (کسانی که سرنشین این خودرو نیستند) امتیازات قابل توجهی دریافت کند. هر چند که با توجه به نتایج آزمایش های مذکور می توان ادعا کرد میزان تامین ایمنی این خودرو برای سرنشینان آن در حد قابل قبول و نسبتا مطلوبی قرار گرفته است.

البته قابلیت های مهم موجود در خودرو سانگ یانگ تیوولی تنها موارد ایمنی را در بر نمی گیرد و قابلیت های دیگری نظیر امکانات رفاهی و نظایر آن را نیز شامل می گردد. قابلیت ها و امکاناتی که می توانید آنها را در ادامه این متن به صورت فهرست وار مشاهده نمایید:

  • فرمان هیدرولیک با قابلیت تنظیم
  • شیشه های برقی مجهز به سیستم ایمنی تشخیص موانع
  • قفل ایمنی کودک
  • مدیریت پیمایش سفر یا Trip Computer
  • سیستم تهویه هوای اتوماتیک
  • کنترل سیستم صوتی روی فرمان
  • سیستم تثبیت نماینده سرعت یا کروز کنترل
  • تنظیم نماینده اتوماتیک سطح روشنایی چراغ ها
  • گرم کن جایگاه راننده و سرنشینان به همراه پوشش چرم
  • آیینه های مجهز به قابلیت ضد انعکاس نور
  • سان روف برقی دو حالته مجهز به سیستم ایمنی وجود موانع (در مدل های تک رنگ)
  • گرم کن جایگاه
  • جایگاه های سه نفره تاشو
  • برف پاک کن مجهز به سنسور باران و سیستم یخ زدا
  • امکان تنظیم برقی جایگاه راننده در چهار جهت مختلف
  • قابلیت تعویض دنده از روی فرمان
  • سیستم هشدار دهنده کمربند ایمنی
  • نمایشگر ال سی دی مجهز به درگاه ورودی اچ دی ام آی و یو اس بی
  • آیینه های تاشونده جانبی
  • دوربین دنده عقب

همان گونه که مشاهده می گردد امکانات موجود در خودرو سانگ یانگ تیوولی بیش از هر چیز موارد کاربردی را در بر می گیرد و شاید بتوان ادعا کرد که این خودرو تا حدی از وجود قابلیت های صرفا لوکس و تزیینی بی بهره است.

قیمت و مشخصات ظاهری خودرو سانگ یانگ تیوولی

به طور کل می توان سانگ یانگ تیوولی را یکی از کراس اورهای کوچک جثه موجود در بازار خودروی ایران که از ظاهر جذابی بهره می برند لقب داد. ترکیب چراغ های جلوی مجهز به قابلیت Day Light با مه شکن های نسبتا حجیم و شمایل نسبتا باریک سپر و جلو پنجره این خودرو در مجموع حالتی مصمم و خشمگین به چهره تیوولی بخشیده است و بیش از هر چیز حس قدرت را به بیننده القا می نماید.

این زیبایی و چشم نوازی را می توان در طراحی نمای کناری این خودرو نیز مشاهده کرد. به طور کل نوع طراحی برجسته فضای بالای گلگیرها و تقابل آن با حالت باریکی که در فاصله میان دو گلگیر جلو و عقب این خودرو وجود دارد، بدن یک اسب تنومند و ران های خوش تراش آن را به ذهن متبادر می نماید و جلوه ای دو چندان به زیبایی این خودرو بخشیده است.

البته بخش پشتی خودروی تیوولی از وجود پستی و بلندی های ظریف تهی است و تا حدی یکنواخت و کسل نماینده طراحی شده است. در صورتی که نمای جلو و کنار این خودرو ترکیب شکیل تر و چشم نوازتری را در بخش پشت طلب می کرد. امری که متاسفانه در عمل رخ نداده است تا نوع طراحی بخش عقب این خودرو تا حدی به پاشنه آشیل آن در بخش زیبایی شناسی تبدیل گردد.

در داخل خودرو سانگ یانگ تیوولی نیز هم سو با فضای بیرون شاهد غلبه داشتن فضای کاملا مدرنی هستیم که قادر است توجه سرنشینان را به خود جلب کند. نوع طراحی داشبورد و کنسول جلوی این خودرو در ترکیب با مواردی نظیر نمایشگر و پشت آمپرهای ال ای دی آن کاملا مناسب جلوه می نماید و تلفیق خوبی با کیفیت رنگ بندی فضای کابین برقرار نموده است.

در مجموع این خودروی کره ای ریز جثه قادر است چه در فضای داخل و چه در فضای بیرون نظر خودرو دوستان مشکل پسند را به نحو شایسته ای به سوی خود جلب کند.

در حال حاضر نماینده فروش سانگ یانگ تیوولی در ایران این خودرو را با قیمتی در حدود 125 و نیم میلیون تومان در اختیار خودرو دوستان قرار می دهد. از آن جا که در بازار نه چندان کارامد و سراسر انحصار خودروی ایران بحث قیمت نقش مهمی را در رقم زدن نوع رقابت ایفا می نماید، خودروی تیوولی شاید شانس چندانی در برابر کراس اورهای ارزان قیمت تر چینی نظیر خودرو X22 یا برلیانس C3 نداشته باشد. اما به طور یقین این خودرو می تواند در میدان رقابتی کراس اورهای میانه اندام بالای صد میلیون تومان و زیر 150 میلیون تومان حرف های قابل توجهی برای گفتن داشته باشد و یکی از گزینه های قابل انتخاب برای آن دسته از خودرو دوستانی لقب گیرد که (با توجه به شرایط بودجه خود) کیفیت را بیش از هر چیز مد نظر قرار می دهند.

در خاتمه شما را به مشاهده یک نقد تصویری از امکانات و قابلیت های این خودرو دعوت می کنیم.

اخذ ویزا

اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

مجله زیتوا

مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
منبع: setare.com
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 27557

به "نگاهی به خودرو سانگ یانگ تیوولی و نکات مثبت و منفی آن" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "نگاهی به خودرو سانگ یانگ تیوولی و نکات مثبت و منفی آن"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید