خاطره بازی با مهدی باقربیگی به بهانه سالروز تولد خالق اثر قصه های مجید

به گزارش مجله سلو بلاگ، گفت وگوی پیش رو به بهانه زادروز 76 سالگی نویسنده قصه های مجید با مهدی باقربیگی، صورت گرفته است.

خاطره بازی با مهدی باقربیگی به بهانه سالروز تولد خالق اثر قصه های مجید

از پروفایل ما دور زمین دیدن نمایید.

به گزارش خبرنگاران، از بچه های دیروز کسی را سراغ دارید که قصه های مجید به نویسندگی هوشنگ مرادی کرمانی و کارگردانی کیومرث پوراحمد را فراموش نموده باشد؟ مجید همان پسر شیطان و ساده ای که در کنار مادربزرگ مهربانش، بی بی زندگی می کرد و انگار فرصتی برای بچه گی کردن نداشت. هوشنگ مرادی کرمانی نه در قصه های مجید، نه در خمره، آب انبار، مثل ماه شب چهارده، شما که غریبه نیستید و نه در هیچکدام از داستان هایش شعارهای قلمبه سلمبه تحویل مخاطب نمی دهد. او ساده حرف می زند و با همان سادگی مخاطب خود را به عمق می برد و این موضوعی است که ادبیات کودک و نوجوان ما به شدت احتیاجمند آن است.

گفت وگوی خبرنگاران به بهانه زادروز 76 سالگی این نویسنده محبوب با مهدی باقربیگی، اجرا شده. کسی که نه تنها بچه ها دهه 60 بلکه بچه ها دهه 70 و 80 هم با او خاطره دارند.

*آشنایی شما با هوشنگ مرادی کرمانی از کی شروع شد؟

آقای کیومرث پوراحمد برای نقش مجید دنبال بازیگر می گشتند که من را انتخاب کردند. بعد از آن کتاب قصه های مجید را برای من خریدند و من با مجید و دنیای داستان های آقای مرادی کرمانی آشنا شدم.

*آن موقع چند سال داشتید؟

12-13 سال و قرار بود اول کتاب قصه های مجید را بخوانم و بعد فیلمنامه اش را. البته بعدها که بزرگتر شدم خودم کتاب های دیگری از ایشان را هم خواندم.

*خاطرتان هست با خواندن داستان های ایشان چه حسی در شما بیش از هر چیز دیگر خودش را نشان می داد؟

احساس نمی کردم داستان می خوانم٬ هر چه می خواندم برایم واقعی و ملموس بود. البته این را هم بگویم که داستان قصه های مجید با آنچه به عنوان سریال پخش شد تفاوت هایی داشت. چون اصل داستان در کرمان و با لهجه کرمانی روایت میشد٬ اما سریالش در لوکیشن اصفهان و با حال و هوای خاص به خودش روایت می شد. همواره گفته ام از داستان های آقای مرادی کرمانی می توان هزاران فیلم و سریال برداشت کرد. فیلم و سریال هایی که نمایانگر فرهنگ و آداب و سنن اصیل ایرانی است.

*اولین بار کی ایشان را از نزدیک دیدید؟

سر صحنه فیلمبرداری بود و آقای پوراحمد ایشان را به من معرفی کردند. بسیار مهربان، خوشرو و گرم بود و به من روحیه می داد. یادم هست که می گفت نگران بودم که مجید قصه های مجید چقدر به آنچه در ذهن ام دارم نزدیک است و خوشحالم که تو خود خودش بودی. بعدها هم هرازگاهی که ایشان را برای برنامه ای به اصفهان دعوت می کردند یا جشنواره کودک و نوجوان برپامیشد همدیگر را می دیدم.

*آخرین بار که آقای کرمانی را دیدید چه زمانی بود؟

6-7 ماه پیش که ایشان را به برنامه ای در یکی از شهرهای اطراف اصفهان دعوت کردند. من هم همراه با خانواده ام به آنجا رفتم و این ملاقات برای آقای کرمانی و همچنین فرزندانم (به خصوص پسرم که 9 سال دارد) خیلی جذاب بود.

*الان خودتان برای فرزندانتان کتاب های هوشنگ مرادی کرمانی را می خوانید؟

چند ماه بیش که آقای کرمانی را دیدیم یکی از کتاب هایشان را به پسرم هدیه دادند و پسرم با اشتیاق آن را خواند. دخترم اما، 4 سال بیشتر ندارد و داستان های این رده سنی را چندان متوجه نمی گردد. به همین خاطر برایش فیلم قصه های مجید را می گذارد و او تماشا می نماید.

*نقطه قوت و نکته شاخص در قلم هوشنگ مرادی کرمانی چیست که به قول معروف تاریخ انقضا ندارد و می تواند چندین و چند نسل بعد از ما را تربیت کند؟

سادگی و صداقت در قلم ایشان موج می زند و او حرف دل پایین ترین اقشار جامعه را روایت می نماید. زندگی هایی که ما با قلم ایشان می خوانیم زندگی هایی نیست که ندیده یا نشنیده باشیم و هر آنکه می خواند می تواند با آن ارتباط برقرار کند.

*در روز تولد هوشنگ مرادی کرمانی چه آرزویی برای ایشان دارید؟

برای ایشان آرزوی سلامتی دارم. قلم ایشان قلمی جادویی است و امیدوارم با نوشتن داستان ها و قصه های بیشمار کمک رسان فرهنگ و ادب این کشور باشند. بچه ها ما احتیاج به داستان هایی با فرهنگ و سنن خودمان دارند٬ نه داستان های خوش و رنگی لعابی که فاقد هرگونه ارزش ادبی هستند.

اخذ ویزا

اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

مجله زیتوا

مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
منبع: جام جم آنلاین
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 22099

به "خاطره بازی با مهدی باقربیگی به بهانه سالروز تولد خالق اثر قصه های مجید" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "خاطره بازی با مهدی باقربیگی به بهانه سالروز تولد خالق اثر قصه های مجید"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید