افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی 2018 سوریه

به گزارش مجله سلو بلاگ، ایان اندرسون، بازرس ارشد سابق از سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت، گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب درباره استفاده ادعایی از مواد شیمیایی سمی در حمله ای در دومای سوریه در سال 2018 بازتاب آنچه در واقعیت اتفاق افتاده نیست.

افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی 2018 سوریه

به گزارش خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری اسپوتنیک، اندرسون در نشست غیررسمی شورای امنیت سازمان ملل متحد صحبت کرد که به درخواست هیات روسیه تشکیل شد و هدف آن گفت وگوی علنی درباره پفراینده شیمیایی سوریه بود؛ بر خلاف گردهمایی های غیرعلنی سابق این شورا در رابطه با این مساله.

این بازرس سابق سازمان منع تسلیحات شیمیایی گفت: من از طرف خودم صحبت می کنم اما می دانم بازرسان دیگری در کمیته حقیقت یاب دوما هستند که نظرات مشابهی همانند من درباره این موضوع دارند، درباره کنترل، محدودسازی و همچنین یافته هایی که در گزارش نهایی کمیته حقیقت یاب درج شد. ما باور داریم که اطلاعات بسیار کافی وجود دارد که نشان می دهد یافته های ما در گزارش کمیته حقیقت یاب در دوما احتمالا بازتاب شرایط واقعی نیست.

اندرسون گفت، انجام تحقیقات فنی شفاف با هدف آشکارسازی فرایند واقعی تحولات در دوما در سال 2018 توجیه شده است، با توجه به چشم انداز اطلاعات موجود و حقایق درباره این حادثه ادعایی.

او اضافه نمود: این باید به روشی نشان داده گردد که دقت و صداقت علمی را نشان دهد، زیرا در حال حاضر این کار انجام نشده است. شاید، مهمتر از همه، ما همچنان امیدواریم که کسی مایل و قادر باشد، کسی که جرات دارد کاری در این مورد انجام دهد.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی به این نتیجه رسید که به احتمال زیاد از گاز کلر در حمله مشکوک آوریل 2018 در این شهر که در حومه شمال شرقی پایتخت سوریه است، استفاده شد. این منجر شد تا ایالات متحده، فرانسه و انگلیس حملات موشکی به اهداف سوری صورت دهند.

سازمان منع تسلیحات شیمیایی در تحقیق خودش به آماری اتکا کرد که کلاه سفیدها ارائه دادند؛ یک گروه مرتبط با شورشی ها که خودش را یک نیروی نجات داوطلب نشان می دهد.

گروه مذکور با انتقادهای شدیدی از جانب دولت های سوریه و روسیه روبرو است که این سازمان را به حمایت از تروریست ها و انجام تحریکاتی از جمله در خصوص تسلیحات شیمیایی با هدف توجیه کردن مداخلات خارجی بالقوه متهم می نمایند.

اندرسون که به کمیته حقیقت یاب به وسیله جمع آوری اطلاعات از دوما یاری می کرد، خصوصا به این نتیجه رسید که تمام شواهد میدانی نشان می دهند که سیلندرهای گاز به صورت دستی از قبل در منطقه مورد نظر کار گذاشته شده بود و در آن موقع آنجا تحت کنترل دمشق نبود و این کار به احتمال زیاد از طرف شورشی های ضد دولتی اجرا شده بود.

با این حال گزارش نهایی سازمان منع تسلیحات شیمیایی هیچ اشاره ای به این یافته ها نداشت. اندرسون از طرف رهبری سازمان منع تسلیحات شیمیایی تحت فشار نهاده شد و در نهایت اخراج شد.

اخذ ویزا

اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

مجله زیتوا

مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
منبع: خبرگزاری ایسنا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 22878

به "افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی 2018 سوریه" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "افشاگری بازرس سابق درباره حمله شیمیایی 2018 سوریه"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید