اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای 6 استان کشور

به گزارش مجله سلو بلاگ، تهران (پانا) - معاون امور زراعت وزارت جهاد کشاورزی با اشاره به اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای 6 استان کشور با مساعدت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام خمینی (ره) گفت این طرح مهم و مورد تاکید رهبر معظم انقلاب باید به طور ویژه و روزانه توسط روسای جهاد کشاورزی استان ها پیگیری شود.

اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای 6 استان کشور

به گزارش روابط عمومی وزارت جهاد کشاورزی، جواد وفابخش در جلسه ستاد عالی زراعت که با حضور وزیر جهاد کشاورزی و اعضاء ستاد از طریق ویدئو کنفرانس در سالن جلسات وزارت جهاد کشاورزی برگزار شد، افزود: میانگین بارش کشور تا جمعه گذشته (23 آبان ماه) حدود 15.4 میلی متر بوده که نسبت به 22.9 میلی متر سال قبل و 22.6 میلی متر بلند مدت به ترتیب 31.9 و 32.8 درصد کمتر است.

رشد 7 دهم درصدی کشت گندم دیم

اسماعیل اسفندیاری پور مجری طرح گندم وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح زیر کشت گندم دیم در سال زراعی جاری دو میلیون و 700 هزار هکتار است که نسبت به سال زراعی گذشته حدود هفت دهم درصد رشد نشان می دهد.

وی گفت: سطح کشت گندم آبی در سال جاری 817 هزار هکتار است که نسبت به 799 هزار هکتار سال قبل 2.2 درصد رشد نشان می دهد.

اسفندیاری پور گفت: تا به امروز 41 درصد از برنامه گندم آبی و 67.5 درصد از برنامه گندم دیم محقق شده است.

520 هزار هکتار زیرکشت جو دیم

فرامک عزیزکریمی مدیرکل دفتر غلات و محصولات اساسی وزارت جهاد کشاورزی در این جلسه افزود: تا به امروز 444 هزار هکتار جو آبی کشت شده که نسبت به 360 هزار هکتار سال قبل 23 درصد رشد داشته و 61 درصد از برنامه مصوب سال جاری تحقق یافته است.

وی افزود: در این مدت همچنین 520 هزار هکتار جو دیم کشت شده که نسبت به 448 هزار هکتار سال قبل 16 درصد رشد داشته و 49 درصد برنامه محقق شده است.

عزیزکریمی با ابراز نگرانی از کاهش 30 درصدی مصرف کود در زراعت جو کشور، بر لزوم تمرکز در عملیات سرک دهی و به ویژه استفاده از کودهای آلی و میکرو تاکید کرد.

وی افزود: بر اساس اطلاعات تکمیلی ارائه شده، تا به امروز نسبت به سال قبل بذر مصرفی 12 درصد و سطح بیمه نیز 173 درصد رشد داشته است.

کاهش سطح زیر کشت کلزا

در این جلسه، علیرضا مهاجر مجری طرح دانه های روغن وزارت جهاد کشاورزی گفت: سطح قرارداد کلزا 233 هزار هکتار است که نسبت به مدت مشابه سال قبل 11.8 درصد کاهش دارد.

وی افزود: سطح کشت شده تا به امروز 131 هزار هکتار بوده که 13 درصد نسبت به سال گذشته کمتر شده است.

مهاجر با اشاره به توزیع یک هزار و 170 تن بذر ادامه داد: تا به امروز کشت قراردادی در سطح 40 هزار هکتار منعقد و در سطح 30 هزار هکتار عملیات کشت اجرا شده است.

وی، جمع کل بذر سویا خریداری شده تا به امروز را حدود دو هزار و 500 تن اظهار داشت.

برداشت 61 هزار هکتار چغندرقند

پیمان حصادی مجری طرح چغندرقند وزارت جهاد کشاورزی در ادامه این جلسه گفت: تا به امروز از 98 هزار هکتار کشت چغندرقند بهاره، حدود 61 هزار هکتار برداشت شده که تناژ غده حاصله حدود 3.1 میلیون تن است.

وی افزود: از مجموع 30 هزار هکتار برنامه کشت چغندر پاییزه نیز حدود 28 هزار هکتار قرار داد منعقد شده که تا به امروز 24 هزار هکتار آن کشت شده است.

به گفته این مسوول، کل سطح برداشت نیشکر در بهره برداری سال زراعی جدید 85 هزار هکتار خواهد بود.

توزیع یک میلیون و 550 هزارتن کود ازته به استان ها

در این جلسه حمید رسولی مدیرعامل شرکت خدمات حمایتی کشاورزی گفت: کل حمل کودهای ازته تا به امروز حدود یک میلیون و 550 هزار تن بوده و علاوه بر آن 175 هزار تن ذخیره اوره در استان ها و بنادر کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه درصد حمل استان های با اقلیم سرد 80 درصد، معتدل 70 درصد و گرم حدود 60 درصد است، افزود: تا به امروز جذب کودهای غیر یارانه ای به 19 هزار تن رسیده، این درحالی است که سال قبل چهار هزار تن از این کودها جذب شد.

وی ادامه داد: حدود 194 هزار لیتر کود ویژه عملیات بذرمال مهیا و به استان ها ارسال شده است.

پرداخت دو هزار میلیارد تومان اعتبار در قالب کشاورز کارت

روح الله خدارحمی مدیرعامل بانک کشاورزی ایران در ادامه این جلسه با ارایه گزارشی درباره اقدامات بانک کشاورزی گفت: این بانک آماده پرداخت دو هزار میلیارد تومان اعتبارات با سود 12 درصد در قالب کشاورز کارت است.

کیخسرو چنگلوایی رییس سازمان حفظ نباتات کشور نیز گفت: پارسال چهار میلیون و 273 هزار هکتار مبارزه با علف های پهن برگ، باریک برگ و توام در سطح اراضی کشور اجرا شده است.

اخذ ویزا

اخذ ویزا | مجله گردشگری و مسافرتی ویزارو

مجله زیتوا

مجله زیتوا | مجله خبری ایران و جهان پیرامون
منبع: خبرگزاری پانا
انتشار: 9 مرداد 1400 بروزرسانی: 9 مرداد 1400 گردآورنده: sloblag.com شناسه مطلب: 25165

به "اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای 6 استان کشور" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "اجرای طرح جهش تولید در دیم زارهای 6 استان کشور"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید